Az első kérdés, amit a legtöbben feltesznek maguknak videó készítés előtt: mennyibe fog ez kerülni? Gyakran arra a következtetésre jutnak, hogy a legjobb megközelítése a videó készítés költségeinek az, hogy költsünk kevesebb pénzt, több videóra. Ez általában nem terjed ki a minőségre, ami szinte mindig egy kedvezőtlen választás.

Bár sok tényező befolyásolja egy videó elkészítésének költségeit (felszerelés, csapat, stb.), a megoldás nem az, hogy még több, alacsony minőségű tartalmat készítünk. Érdemes inkább a költségvetésünket arra fordítani, hogy kevesebb, de hatékony és jó minőségű videót állítunk elő. A sok, alacsony költségvetésű és minőségű videó rontja a márkaarculatot. Azonban ha a minőségbe fektetünk, értéket teremtünk cégünk számára.

 

Inkább a minőség, mint a mennyiség

Több millió órányi videótartalom van az interneten és minden nappal még több kerül feltöltésre, nagy részük alacsony minőségben. Továbbá az emberek által napi szinten megnézett videók nagy mennyisége nehezíti, hogy valódi nyomot hagyjunk bennük.

Talán felmerül a kérdés sokakban, hogy egyáltalán érdemes-e videókat készíteni. Amíg jó minőségben készül egy videó, addig igenis értéket képvisel. Egy igazán jó videó sokkal többet tud mondani, mint egy szöveg vagy kép. Dolgozz akár médiavállalatnak, vagy egy márkának, a videó egy erőteljes és fontos eszköz, amibe érdemes befektetni. A lényeg az, hogy az erőforrásaidat bölcsen fektesd be, szem előtt tartva, hogy eredeti tartalmat készíts, profi csapattal és profi eszközökkel.

Szerencsére napjaink médiájában a videók központi szerepet játszanak. A videó gyártás eszközeinek ára csökken, miközben a jól képzett szabadúszó videó készítő szakemberek és a produkciós cégek száma növekszik. Mindeközben egyre több fogyasztó és döntéshozó videó tartalmakat használ a B2B cégeknél, és ez hatással van a vásárlási szokásokra is. A Wyzowl felmérése alapján a fogyasztók 79%-a szívesebben fogad információt egy adott termékről videón keresztül, mint szöveges formában. Valamint a fogyasztók 84%-át a videó megnézése győzte meg a termék vásárlásról. Ez azt jelenti, hogy a videó gyártásba befektetett költségek megtérülnek.

Kivéve persze, ha alacsony minőségű videókat adsz ki a kezedből, amelyek rontják a márkaarculatot. A Brightcove összegyűjtött néhány létfontosságú statisztikai adatot arról, milyen negatív hatásokkal bírnak a alacsony minőségű videók. Az eredmények azt mutatják, hogy a fogyasztók 62%-ának negatív véleménye van a márkáról egy alacsony minőségű videó hatására. Valamint 60%-a a fogyasztóknak ilyen esetben nem szeretne tovább elköteleződni a márka közösségi média felületein és 23%-a elbizonytalanodik a vásárlásban. Tulajdonképpen egy alacsony minőségű videó megosztása többet árthat, mintha egyáltalán nem készítenénk videót. Egy olcsó videó a márkádat is hasonló fényben fogja feltüntetni.

Brightcove felmérése alapján

Videó készítésnél a minőséget a mennyiség elé kell helyezni. A jó videó befektetés és bár tovább tart elkészíteni, mégis jobban megtérül. Minden videónak egy eredeti történetet kell átadnia, legyen az egy animált útmutató, egy márka rövid bemutatása vagy éppen hírközlés. A történetek pedig legyenek érdekes vizuális elemekkel, karakterekkel, személyiségekkel és hanggal ellátva. Ehhez persze magasabb költségvetésre van szükség. De ha az üzlet fellendülését segíti a videó, akkor néhány hónapon belül megtérülhet a befektetés.

Például, ha egy cég 4 000 000 Forintot költ egy útmutató-videóra, azt hozzávetőleg háromtól öt évig tudja használni. Ez azt jelenti, hogy az éves videó költség átlagosan 900 000 Ft és 1 900 000 Ft közé esik. Ezekben az években az útmutató-videó segít az üzlet fellendülésében, a vásárlók elköteleződésében, új vásárlók elérésében, valamint segít felhívni a figyelmet a márkára. Tanulmányok kimutatták, hogy a kezdőoldalon elhelyezett videók 80%-al emelik az üzlet fellendülését. E-mail marketing esetében a videók a megnyitási értéket 19%-al, a kattintással-továbblépés (konverzió) értékeket pedig 65%-al emelik. A weboldalba beágyazott videók megemelik a Google besorolást is, így nagyobb eséllyel szerepel a weboldal az első oldalon, ami azért fontos, mert a Google találati listájának első oldalán levő weboldalak kapják a kattintások legnagyobb részét, általában 80-85%-át.

A Tubular Insight fogalmazta meg jól az animált útmutató-videókat egy írásában:

„Egy útmutató-videó vásárlásával, nem csak egy szimpla videót vásárolsz, hanem egy ellenőrzött és hatékony folyamatért fizetsz. Egyszerűbben fogalmazva, az eredményért fizetsz, amit el fogsz érni. Ha a beszállítót az olcsósága alapján választod ki, akkor sajnos ugyanolyan eredményt fogsz kapni, mint amennyit fizettél érte….egy olcsó hatású, haszontalan videót.”

A jó minőségű videó stratégia azonban nem csak az útmutató-videókra érvényes. Ha média vagy márka tartalmak kiadásával foglalkozol és komolyan veszed a videó készítést, akkor be kell invesztálnod a szükséges erőforrásokba, mint például szabadúszó szakemberek, stúdió tér vagy felszerelés. Nem szükséges túlköltekezni magunkat a videó készítésekor, de ne sajnáljuk a pénzt és ne vesztegessük a költségvetésünket szegényes minőségre.

Mennyibe kerül egy videó?

A rövid válasz: attól függ. Miközben a videó készítés többe kerül, mint bármely más tartalom, mégis gyakran ez a leghatékonyabb eszköz. Egy videóval, azt kapod amiért fizetsz. Tehát, ha egy jó minőségű kereskedelmi videót szeretnél, de csak 200 000 Ft-ot vagy hajlandó fizetni, akkor nem azt fogod kapni, amit szeretnél. Ha szeretnéd, hogy az emberek megnézzék a videód, akkor olyan videót kell készítened, amit megéri megnézni.

 

Több tucat tényezője van a videó költségeknek, és a skála nagyon széles. Egy Apple által készített kereskedelmi videó akár 138 000 000 Ft-ba, egy rövid márkaarculat videó pedig közel 1 380 000 Ft-ba is kerülhet. A videó elkészítésének a költségei függnek attól, hogy milyen típusú videóra van szükséged. Függ a helytől, a csapattól, a felszereléstől, a professzionalitástól, az előkészületek mennyiségétől, formázástól, hangtechnikától, utómunkálatoktól és még sok mástól is. A legjobb módja annak, hogy felmérd a költségvetést, vagy, hogy kapj egy reális árajánlatot egy beszállítótól, az, ha írsz egy rövid videó összefoglalót. Az videó írásos összefoglalója részletezi, hogy mikor, hol, mit, miért és hogyan szeretnél.

 

Egy jó összefoglaló segít abban, hogy felsorold a videó céljait és, hogy meghatározd a projekt témáját. Segít abban is, hogyan tudod a legtöbbet kihozni a költségvetésedből. Bizonyosodj meg arról, hogy a kiválasztott cég jó minőségű referenciákkal és megfelelő tapasztalattal rendelkezik az általad kívánt videó típussal kapcsolatban.

 

Költségelemzés & megtakarítási lehetőségek

Ha részletesebb információt szeretnél arról, mennyibe fog kerülni a videó elkészítése, akkor az alábbi szempontokat kell figyelembe venned. A videó ára attól függ, milyen típusú videót szeretnél készíttetni. Egy animált videó, ami bemutatja az üzleti tevékenységedet, egészen más kvalitásokat igényel, mint egy élőszereplős kereskedelmi kisfilm. Minél jobb minőségű videóra van szükséged, annál magasabb kiadásokra kell számítanod.

 

Időtartam:

Ha csak nem egy kisfilmet hasonlítunk össze egy rövid, márka témájú tartalommal, az időtartam alig befolyásolja a videó költségeit. Készítsünk akár egy egyperces vagy öt perces videót, nagyrészt ugyanakkora csapat és felszerelés szükséges hozzá. Továbbá, az időtartam nincs nagy hatással az utómunkálatokra, kivéve, ha sok a vágási munkálat.

 

Előkészítés:

Az előkészítés, csak úgy mint a forgatókönyv írása, helyszínkeresés, engedélyek beszerzése és a forgatás beosztása időbe és pénzbe telik. Ha a forgatókönyved változik, nagy valószínűséggel a költségek is változnak. Amennyiben megvannak hozzá az erőforrásaid, legjobb ha magad megírod a forgatókönyvet, lehetőleg a kivitelező cég javaslatai alapján. Ha erre nincs módod, akkor a legtöbb  cég ezt a szolgáltatást beleveszi az ajánlati csomagba.

 

Amennyiben helyszínt keresel a forgatáshoz, jó ha tervezel előre a ráfordított idővel és pénzzel. Ha szeretnéd ezt másra bízni, akkor felbérelhetsz egy helyi csapatot, akik tudják, hol érdemes forgatni. Minél több az előkészület, annál magasabb a költség.

Csapat:

A megfelelő szakemberekből álló csapat ára függ a régiótól, a piactól, a felszereléstől és a tapasztaltságuktól. Ha speciálisabb szakemberekre és felszerelésre van szükséged, például egy 360 fokos videó elkészítéséhez, akkor magasabb költségekkel érdemes számolni.

Az árak természetesen változóak, de az átlagos napi alapárak a következőképp néznek ki:

  • Dokumentumfilm operatőr: 90 000 Ft – 330 000 Ft
  • Kereskedelmi operatőr: 120 000 Ft – 555 000 Ft
  • Teljes körű videó készítés: 200 000 Ft – 80 000 000 Ft (alap ár)
  • Drón használat: 45 000 Ft – 3 000 000 Ft
  • Kereskedelmi videó szerkesztő: 80 000 Ft – 275 000 Ft
  • Mozgókép grafikai szerkesztő: 130 000 Ft – 7 000 000 Ft (alap ár)
  • Hangtechnikus: 40 000 Ft – 175 000 Ft
  • Fővilágosító: 40 000 Ft – 155 000 Ft
  • Kameramozgató: 35 000 Ft – 145 000 Ft
A drón operatőr díja: 45 000 Ft, de 3 000 000 Ft is lehet.

Ha hivatásos szakembereket szeretnél alkalmazni, mint például színészeket, statisztákat vagy hosztokat, akkor az többletköltséggel jár és érdemes belekalkulálni a költségvetésbe. Azonban, hacsak nem egy televízióba szánt nagy kereskedelmi videóban gondolkozol, nagy valószínűséggel nem lesz szükséged színészekre. Rövid márkaarculat dokumentumfilmekbe, ajánló videókba és termékbemutatókba, ahol többnyire interjúk és vágóképek vannak, próbáld bevonni a dolgozókat vagy a megrendelőket.

Idő:

Az időt főleg napidíjban vagy óradíjban lehet számolni. A napidíjak azért olyan magasak, mert általában magukba foglalják az elő-munkálatokat és a felszerelést is. Azonban vannak olyan cégek is, akik óradíjban számolnak – mint például a LIFE Sudio. Mivel a legtöbb videós napi árakkal számol, a gyártási költségek a munkanapokkal egyenes arányban nőnek. A korábban leírt árakkal számolva egy háromnapos forgatás, kétszemélyes csapattal körülbelül 700 000 Ft és 2 220 000 Ft között alakul

Azt is vegyük figyelembe, hogy sok cégnél ha fél napra alkalmazunk csapatot, az többe fog kerülni, mint a napi díj fele. Ez azért van, hogy kompenzálják az idő-, és pénzveszteséget, hiszen nem tudnak már aznapra más forgatást elvállalni. Vannak azonban olyan cégek, akik napi alapdíj + óradíjban számolnak – mint ahogyan tesszük az mi is.

Utazási költségek:

Autóval eljuttatni egy csapatot a forgatás helyszínére szintén díjköteles. A szállítási költségek mellett pedig esetenként számolnunk kell a szállás és étkezés költségeivel is. A legjobb módja annak, hogy ezeket a költségeket elkerüljük, az, ha helyi vállalkozókat vagy szabadúszókat alkalmazunk, akiknek nem kell utazniuk. Magyarország területéből kiindulva kisebbek az utazási távolságok és költségek, ezért a cégek nagy része ezt maguk szokták intézni.

Felszerelés:

A videó készítők akkor is fognak felszámolni felszerelési költségeket, ha a meglévő felszerelésükhöz egyáltalán nem kell plusz eszközöket bérelniük. Ez általában a napi díj részét képezi és segít nekik biztosítani a drága eszközöket. Ezek a költségek képezik részben a felszerelések eredeti beszerzési árát is.

Egy nagyobb forgatáshoz a kivitelezőnek lehet, hogy bérelnie kell kamerákat, fénytechnikát, kamera mozgatót, mikrofonokat vagy egyéb technikai felszerelést. A legtöbb gyártó cég ezeket a bérlési költségeket kiszámlázza a megrendelőnek. Amennyiben nem, akkor az alapárba építik be ezeket a költségeket. Sok pénzt megtakaríthatsz, ha rugalmas vagy a kamerákat és a felszereléseket illetően.

Utómunkálatok:

A munka azon része, ami igazán befolyásolja a jó minőséget, általában az utómunkálatok során történik, ezért ezt jó beleszámolni a költségvetésbe. Az utómunkálatok során történik a sztori szerkesztése, általában a megrendelőtől kapott visszajelzések alapján, valamint a színek és egyéb látványelemek beállítása. A videó szerkesztők nagy része egy területre szakosodik, ezért – szolgáltatótól függően – külön szerkesztőt kell alkalmazni a színekhez és a történet szerkesztéséhez. A mozgókép grafika és a címsorok külön utómunkálati költséget jelenthetnek.

 

Takaríts meg pénzt szabadúszó szakemberekkel:

Amennyiben a csapatod házon belül meg tud oldani néhány feladatot, mint például a forgatókönyvírást, a helyszínkeresést vagy a szerkesztői munkákat, akkor sok pénzt takaríthatsz meg. Csökkentheted a költségeket azzal, hogy egy szabadúszó szakemberekből álló csapatot alkalmazol (néhány operatőrt és hangtechnikust) egy produkciós cég helyett. Természetesen, ha a csapatodban nincsenek hozzáértő dolgozók, akkor jobb eredményeket érhetsz el egy profi produkciós cég megbízásával, akikre minden részletet rábízhatsz.

 

Hiányzik egy jó videó a marketingedhez?

Keress minket bátran, 24 órán belül válaszolunk!